سرانجام مکالمه صوتی تلگرام به مرحله آزمایشی رسید و هم اکنون می توانید اولین اسکرین شات‌ها از امکان تماس صوتی تلگرام را مشاهده کنید.

تماس صوتی بدون شک مهم‌ترین آپدیت تاریخ تلگرام به حساب خواهد آمد. ویژگی بسیار جذاب و کارآمدی که پس از مدت‌ها انتظار به مرحله‌ی آزمایش رسیده و احتمالا تا چند روز آینده (شاید قبل از سال جدید و در آپدیت بعدی این برنامه) در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ویژگی بسیار مهمی که اپلیکیشن‌های بزرگ همچون واتساپ سال‌ها برای ارائه‌ی آن زمان صرف کردند حالا در زمان بسیار کوتاهی از تولد تلگرام به این اپلیکیشن خواهد آمد تا رقبای خود همچون اسکایپ، وایبر و واتس‌اپ را (حداقل برای کاربران ایرانی) به چالش بکشد.

این ویژگی لحظاتی پیش به آخرین نسخه‌ی بتای تلگرام اضافه شده و قابل دسترس است اما به دلیل آنکه فعالسازی آن بسیار پیچیده است بهتر است تا چند روز آینده و انتشار نسخه‌ی اصلی منتظر بمانید و فعلا تنها با مشاهده‌ی اسکرین‌شات‌های زیر با جزئیات این ویژگی بیشتر آشنا شوید.

بزودی قابلیت مکالمه صوتی به نرم افزار تلگرام اضافه خواهد شد

همانطور که در تصویر سمت راست مشاهده می‌کنید مکالمات شما به صورت End To End کدگذاری خواهند شد تا امنیت مکالمه‌ی صوتی به حداکثر ممکن برسد. کدگذاری End To End در حال حاضر یکی از امن‌ترین روش‌های کدگذاری است که استفاده از آن در مکالمه‌ی صوتی تلگرام مطمئنا مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت. 

بزودی قابلیت مکالمه صوتی به نرم افزار تلگرام اضافه خواهد شد

بعد از آنکه مکالمه برقرار می‌شود ۳ آیکون جدید به صفحه اضافه خواهد شد. توسط آیکون اول می‌توانید صدای میکروفون را قطع کنید. توسط ایکون دوم می‌توانید در حین مکالمه به صفحه‌ی گفتگوی متنی برگردید. و توسط گزینه سوم نیز می‌توانید صدای شخص مقابل را به بلندگو انتقال دهید. در تصویر سمت راست نیز می‌توانید مشاهده کنید که مدیریت دیتا در تماس‌های صوتی نیز در اختیار شما قرار گرفته است تا بتوانید میزان مصرف تماس‌های دریافتی یا خروجی خود را مشاهده و مدیریت کنید.

بخش بسیار مهم حریم شخصی نیز در تنظیمات گنجانده شده است تا بتوانید با مشخص کردن افرادی که اجازه‌ی تماس گرفتن با شما را دارند، از مزاحمت‌های احتمالی افراد ناشناس در امان بمانید. حتی در صورت تمایل می‌توانید این ویژگی را به طور کامل برای اکانت خود خاموش کنید تا هیچ کس قادر به تماس صوتی گرفتن با شما نباشد.

آنطور که به نظر می‌سد زمان زیادی به انتشار این بروزرسانی در قالب نسخه‌ی اصلی نمانده است و به احتمال زیاد تا چند روز آینده (شاید تا قبل از سال نو) شاهد اضافه شدن این ویژگی در نسخه‌ی بعدی تلگرام خواهیم بود.

فعالسازی مکالمه صوتی در نسخه بتا (درخواستی کاربران)

بزودی قابلیت مکالمه صوتی به نرم افزار تلگرام اضافه خواهد شد

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد فعالسازی این ویژگی در نسخه بتا کمی پیچیده است. شما برای این امر باید به صورت جداگانه در "سرور تست" تلگرام ثبت نام کنید به این معنا که حتی اگر در حال حاضر در تلگرام عضو هستید، باید با نصب نسخه ی بتا و فعال کردن سرور تست در آن، مجدد با شماره ی فعلی خود در تلگرام عضو شوید. با انجام این کار شما با یک شماره ی یکسان، در دو سرور آزمایشی و اصلی تلگرام عضو خواهید بود و دو اکانت کاملا مجزا خواهید داشت تا توسط اکانت تست قادر به استفاده از سرور تست و برخی ویژگی های بتا باشید. در نتیجه تماس صوتی آزمایشی تنها در صورتی برای شما فعال خواهد شد که در اپلیکیشن Telegram Beta و در اکانت Test Server قرار داشته باشید که طبیعتا در آن خبری از کانتکت ها، گروه ها و کانال های پیشین شما نخواهد بود.

به همین خاطر است که انجام این مراحل را بی فایده و غیر ضروری می دانیم چرا که حتی در صورت انجام این مراحل، کسی را برای برقراری تماس نخواهید داشت مگر آنکه شخص مورد نظر شما نیز این مسیر را طی کند تا قادر به Add کردن او و برقراری تماس با وی باشید. بنابراین بدیهی است که صبر کردن برای نسخه‌ی اصلی و فعال شدن بدون دردسر این قابلیت، عاقلانه‌تر از انجام این مراحل و تست موقت این ویژگی خواهد بود. اما بنا بر درخواست شما آموزش فعالسازی نسخه بتا را به مطلب اضافه کردیم. می‌توانید با مسئولیت خودتان، مراحل زیر را انجام دهید. 

توجه: این آموزش ممکن است برای آن دسته از کاربرانی که "امروز" عضو سرور تست می‌شوند موفقیت آمیز نباشد اما کاربرانی که از قبل عضو این سرور هستند می توانند از این آموزش استفاده کنند. در هر حال امتحان کردن آن بی ضرر است و هیچگونه ریسکی در رابطه با اینکه در آینده دسترسی شما به این ویژگی قطع شود وجود ندارد. این موضوع به کانال "تلگرام بتا" نیز برای اطلاع رسانی به کاربران ارسال شد.

  • برای این امر ابتدا باید آخرین نسخه ی بتا از تلگرام را با عنوان TelegramBeta دانلود کنید.
  • نسخه بتا را نصب و با اکانت خود وارد آن شوید.
  • سپس به تنظیمات تلگرام مراجعه کنید و گزینه‌ی Switch Backend را لمس کنید.

بزودی قابلیت مکالمه صوتی به نرم افزار تلگرام اضافه خواهد شد

  • پیغام نمایش داده شده را تایید کنید تا اپلیکیشن تلگرام یک بار باز و بسته شود.
  • بعد از اجرای مجدد از شما خواسته می‌شود تا دوباره وارد اکانت شوید. دقت داشته باشید که تلگرام اکنون و بعد از اجرای مجدد به سرور آزمایشی خود متصل شده است و حتی اگر شماره‌ی فعلی خود را وارد کنید اکانتی از شما یافت نشده و باید مجدد در برنامه و در سرور آزمایشی ثبت نام کنید.
  • بعد از گذر از این مرحله و ورود به تلگرام، با یک اکانت کاملا جدید بدون وجود مخاطبین، کانال‌ها و گروه‌ها مواجه خواهید شد و در عوض قابلیت تماس صوتی در دسترس شما قرار خواهد گرفت. (این امر باعث حذف اکانت اصلی شما نخواهد شد و در واقع این اکانت جدید تنها در همین نسخه‌ی بتا از تلگرام نمایش داده می‌شود و در اپلیکیشن‌های دیگر، همچنان اکانت قبلی و اصلی شما آماده‌ی استفاده است. در صورت نیاز می‌توانید مجددا با مراجعه به بخش Switch Backend وضعیت اکانت خود در نسخه بتا را به حالت عادی بازگردانید. مجددا تاکید می‌کنیم که این بخش را با مسئولیت خود انجام دهید. زومیت هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت)
  • همانطور که گفته شد حتی با انجام این کار کسی را برای برقراری تماس نخواهید داشت مگر آنکه شخص مورد نظر شما نیز این مسیر را طی کند و در سرور تست ثبت نام کند تا قادر به Add کردن او و برقراری تماس با وی باشید. و از آنجایی که بعد از انتشار نسخه اصلی، دیگر نیازی به TelegramBeta نخواهید داشت و آن را حذف خواهید کرد، تصمیم با شماست که انجام این مراحل پیچیده تنها برای تجربه ی چند روز زودتر این ویژگی، آن هم در حالی که شخصی را برای تماس با آن ندارید و استفاده ای جز تست کردن مکالمه نمی توانید کنید ارزش این مراحل پیچیده و زحمات را دارد یا خیر. از ما می پرسید؟ خیر. منتظر بروزرسانی اپلیکیشن اصلی تلگرام باشید.

منبع: زومیت