لحظاتی پیش نسخه‌ی 3.17 تلگرام برای اندروید منتشر شد و سرانجام امکان تغییر پوسته و تم برنامه در اختیار کاربران قرار گرفت.
در فاصله‌ی کمتر از یک روز که نسخه‌ی جدید تلگرام دسکتاپ (۱.۰.۱۲) با امکان ویرایش و ساخت تم‌ها منتشر شد، نسخه‌ی اندروید این برنامه نیز بروزرسانی جدیدی دریافت کرد که به لطف آن بعد از مدت‌ها انتظار، کاربران قادر به تغییر تم و پوسته‌ تلگرام خواهند بود. برای آشنایی بیشتر با این بروزرسانی با ما همراه باشید‌.
تغییر پوسته‌ی تلگرام
آموزش ساخت، ویرایش و تغییر پوسته تلگرام موبایل
با بروز کردن تلگرام موبایل خود به نسخه‌ی ۳.۱۷.۰ گزینه‌ای با عنوان Theme به منوی تنظیمات اضافه خواهد شد که با مراجعه به آن می‌توانید پوسته‌ی تلگرام خود را تغییر دهید. در حال حاضر ۳ پوسته‌ی پیش‌فرض در برنامه با نام‌های Default (عادی)، Blue (آبی) و Dark (تاریک) وجود دارد که می‌توانید بنا بر سلیقه‌ی خود هرکدام را که مایل بودید، انتخاب کنید.
آموزش ساخت، ویرایش و تغییر پوسته تلگرام موبایل
(نمونه ای از پوسته Dark)
اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران منتظر پوسته‌ی تاریک برنامه برای ساعات شبانه یا محیط‌های تاریک بوده‌اید، می‌توانید با انتخاب تم Dark، جلوه‌ی جذاب و چشم‌نوازی را به تلگرام خود ببخشید. این تم با استفاده از رنگ‌های خاکستری و سرمه‌ای تیره فضایی بسیار دلنشین را به وجود خواهد آورد که قطعا از تجربه‌ی آن لذت خواهید برد.
ویرایش پوسته ها و ساخت تم اختصاصی
آموزش ساخت، ویرایش و تغییر پوسته تلگرام موبایل
اگر پوسته‌ی Dark شما را راضی نمی‌کند و به‌جای رنگ خاکستری تیره، به دنبال رنگ مشکی مطلق هستید تا از محیطی تاریک‌تری برخوردار باشید یا حتی از زیبایی نمایشگر Amoled یا IPS خود در نمایش رنگ مشکی لذت ببرید، باید خودتان دست به کار شوید. بله تلگرام قابلیت ساخت پوسته را نیز به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما مهیا کرده است. خوشبختانه علاوه بر امکان ساخت یک پوسته از صفر، شما قادر به ایجاد تغییرات در پوسته‌های آماده‌ای که در تلگرام وجود دارند نیز خواهید بود. برای مثال اگر از کلیت تم Dark خوشتان آمده است و فقط قصد دارید زمینه‌ی خاکستری آن را مشکی کنید (یا هر تغییر جزئی دیگر)، می‌توانید بدون نیاز به ساخت یک پوسته‌ی جدید از صفر، همین پوسته را ادیت و به‌طور جداگانه ذخیره کنید.
آموزش ساخت، ویرایش و تغییر پوسته تلگرام موبایل
ساخت یک تم جدید: برای ساخت یک پوسته‌ی جدید کافی است در بخش انتخاب تم روی گزینه‌ی Create New Theme لمس کنید تا یک آیکون بومرنگ روی صفحه ظاهر شود. حال با لمس آن منوی بلندبالایی از تمام بخش‌های تلگرام (عکس بالا سمت چپ) به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید هرکدام را که مایل بودید، ویراش و به‌صورت زنده تغییرات خود را مشاهده کنید. نام انگلیسی هر بخش در کنار رنگ فعلی آن نوشته شده است؛ اما اگر متوجه بخش‌بندی‌های آن نمی‌شوید، چاره‌ای جز تغییر رنگ‌ها به‌صورت آزمون و خطا ندارید. البته این بومرنگ تا حدودی هوشمند است و در هر بخشی که روی آن کلیک کنید، معمولا گزینه‌های مربوط به آن بخش را در بالای لیست قرار می‌دهد. برای مثال اگر در صفحه‌ی تنظیمات روی بومرنگ لمس کنید، گزینه اول هدر تنظیمات و اگر در صفحه‌ی چت‌ها روی آن لمس کنید، گزینه‌ی اول هدر چت خواهد بود.
ویرایش تم‌های آماده: از آنجایی که با انتخاب گزینه‌ی Create New Theme بومرنگ ظاهرشده رنگ‌های فعلی را به‌عنوان پیش‌فرض شناسایی می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد ساخت پوسته‌ای از صفر را دارید، ابتدا پوسته‌ی خود را روی Default قرار دهید و سپس گزینه‌ی Create New Theme را انتخاب کنید تا رنگ‌های پیش‌فرض در بومرنگ، همان رنگ‌های اصلی تلگرام باشند. در سوی مقابل اما، اگر قصد ویرایش پوسته‌ی آماده‌ای را دارید، ابتدا باید آن را به‌عنوان تم تلگرام تنظیم کنید و سپس روی گزینه‌ی Create New Theme لمس کنید. حال به‌سادگی و با لمس آیکون بومرنگ می‌توانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. توجه داشته باشید که بعد از اعمال تغییرات باید روی گزینه‌ی SaveTheme لمس کنید تا ویرایش شما به‌صورت دائمی ذخیره شود.
کانال تم‌ها و پوسته‌های آماده
صحبت از تم‌های آماده شد، تلگرام در زمان بروزرسانی جدید تلگرام دسکتاپ و بعد از اضافه شدن امکان تغییر پوسته در آن، یک اکانت رسمی با آیدی @Themes ساخته بود که تا به امروز در آن پوسته‌های نسخه‌ی دسکتاپ تلگرام را معرفی می‌کرد. از امروز و به‌مرور پوسته‌های جدید و جذاب تلگرام موبایل نیز در آن ارسال خواهند شد که می‌تواند مرجع مناسبی برای دستیابی به پوسته‌های جدید و جذاب برای شما باشد. برای استفاده‌ از پوسته‌های موجود در این کانال کافی است فایل مربوطه را دانلود و اجرا کنید. سپس پیش‌نمایشی از پوسته را مشاهده خواهید کرد که در صورت تمایل می‌توانید آن را تأیید و فعال کنید.
اشتراک‌گذاری تم‌ها
برای آنکه پوسته‌های ساخته یا ویرایش شده‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، کافی است به بخش پوسته‌ها بروید و مقابل تم مورد نظر روی گزینه‌ی سه‌نقطه لمس کنید. سپس گزینه‌ی Share را انتخاب و فایل پوسته را برای چت مورد نظر ارسال کنید.
توجه: این بروزرسانی در حال حاضر تنها برای نسخه‌ی اندروید تلگرام منتشر شده است. تیم سازنده اعلام کرده است که کاربران آیفون باید چند هفته‌ی دیگر برای این قابلیت منتظر بمانند.
منبع: زومیت