آپدیت جدید تلگرام سرانجام با شماره نسخه ۴ منتشر شد که در آن شاهد اضافه شدن ویژگی جذاب ویدیو مسیج، پرداخت در ربات‌ها، پلت‌فرم Instant Views و راه‌اندازی وب‌سایت تلسکوپ هستیم.

بعد از آپدیت مهم تلگرام یعنی تماس صوتی در نسخه‌ی ۳.۱۸، مدتی بود که شاهد سکوت خاصی از تلگرام بودیم. در نهایت اما لحظاتی پیش نسخه جدید این اپلیکیشن با پرش به شماره نسخه ۴ منتشر شد و مثل همیشه، شاهد اضافه شدن ویژگی‌های کاربردی و خوبی در آن بودیم. در ادامه شما را با جزییات این بروزرسانی آشنا خواهیم کرد.

Video messages: ارسال پیام های ویدیویی

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

Video messages یک ویژگی جالب و جذاب است که در این نسخه از تلگرام در دسترس عموم قرار گرفته است. ویدیو مسیج عملکردی مشابه با ویس مسیج دارد، با این تفاوت که این بار می‌توانید توسط دوربین جلو یا عقب از خود ویدیو تهیه و ارسال کنید. این ویژگی با آیکون Voice Message ادغام شده است. در حالت عادی آیکون میکروفون در کنار باکس نوشتاری تلگرام وجود دارد که با لمس طولانی آن می‌توانید اقدام به ضبط و ارسال ویس کنید. با آپدیت تلگرام خود به آخرین نسخه، می‌توانید با یک لمس کوتاه روی این آیکون، آن را با آیکون ویدیو مسیج جابجا کنید. حال همانند ویس مسیج، کافی است روی این آیکون لمس طولانی انجام دهید تا پنجره‌ای دایره‌ای شکل در مرکز صفحه ظاهر شود و شروع به ضبط ویدیو از شما کند.

ضبط بدون نگه داشتن انگشت: ویژگی جالبی که در ویدیو مسیج وجود دارد و البته به ویس مسیج هم اضافه شده است، امکان ضبط بدون نگه داشتن انگشت روی صفحه است. پیش از این برای آنکه یک ویس را ضبط کنید باید در تمام طول صحبت، انگشت خود را روی آیکون میکروفون نگه می‌داشتید. از این پس می‌توانید بعد از شروع ضبط، با کشیدن انگشت خود به سمت بالا (آیکون قفل) حالت ضبط را به صورت خودکار تبدیل کنید و در انتها با لمس گزینه Stop آن را ارسال کنید. در صورتی که ویدیو مسیج را به این شیوه ارسال کنید، می‌توانید قبل از ارسال، بخش دلخواهی از ویدیو را انتخاب و سپس ارسال کنید.

پخش شناور ویدیو مسیج: پیام‌های ویدیویی ارسالی در نسخه ۴ تلگرام دارای یک ویژگی جالب هستند. زمانی که یک ویدیو مسیج را پخش کنید و سپس صفحه را اسکرول کنید یا حتی از صفحه چت خارج شوید، پخش پیام ویدیویی به صورت یک پنجره شناور روی صفحه ادامه خواهد داشت. به کمک این ویژگی می‌توانید پیام‌های طولانی را پخش کنید و همزمان با چک کردن یک چت یا کانال دیگر، آن را مشاهده کنید.

- حداکثر زمان ضبط ویدیو مسیج ۱ دقیقه است و ویدیوی ضبط‌شده در قالب دایره‌ای شکل برای شخص مقابل ارسال می‌شود.

- ویدیوی ارسالی مانند GIF خواهد بود و ویژگی پخش خودکار و پشت سر هم دارد. اما علاوه بر این، این پیام صدادار خواهد بود و شخص مقابل می‌تواند با لمس آن، صدای ضبط‌شده در ویدیو را نیز بشنود که امکانی بسیار جالب و کاربردی محسوب خواهد شد.

- امکان غیرفعال‌سازی پخش خودکار ویدیومسیج در تنظیمات تلگرام تعبیه شده است تا در صورت عدم تمایل به این موضوع آن را غیر فعال کنید.

- به کمک این ویژگی جذاب و کاربردی، از این پس می‌توانید پاسخ دوستان خود را به شکل ویدیویی ارسال کنید. اگرچه این امکان جایگزین Video Call نخواهد بود؛ اما می‌تواند تا حدودی تجربه‌ی مکالمه‌ی تصویری را نیز برای شما مهیا کند. 


Telescope: وب‌سایت اختصاصی نمایش ویدیو مسیج‌

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

Telescope دومین تجربه‌ی تلگرام در راه‌اندازی وب‌سایت‌های مجزا اما مرتبط با تلگرام است. پیش از این شاهد وب‌سایت کاربری http://telegra.ph از سوی این تیم بودیم که به کمک آن هر شخصی می‌توانست بدون نیاز به ساخت یک بلاگ یا وب‌سایت‌، مطلبی بنویسد و به‌صورت telegra.ph/yourname منتشر کند که البته بعد از مدت کوتاهی از دسترس خارج شد. حال دومین وب‌سایت تلگرامی با عنوان Telescope و با آدرس Telesco.pe ارائه شده است که ارتباط مستقیمی با ویژگی «ویدیو مسیج» دارد. این وب‌سایت کارکرد جالبی دارد. کافی است آیدی یک کانال را در ادامه‌ی آدرس این سایت وارد کنید تا با صفحه‌ای مواجه شوید که تمام ویدیو مسیج‌های ارسال‌شده در آن کانال را به نمایش می‌گذارد.

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

آدرس کانال تلگرام ما telegram.me/myzoomit است که با وارد کردن آن در مرورگر، به یک دکمه برای ورود به کانال دست پیدا می‌کنید. با کلیک روی این دکمه، باید اپلیکیشن یا نرم‌افزار دسکتاپ تلگرام را انتخاب کنید تا به کانال ما و تمام مطالب موجود در آن دسترسی داشته باشید. اما اگر آدرس کانال ما را با کمک وب‌سایت‌ جدید تلگرام و با آدرس Telesco.pe/myzoomit در مرورگر وارد کنید، به جای رو‌به‌رو شدن با دکمه‌ی انتقال، مستقیما به بخشی از مطالب کانال دست پیدا خواهید کرد و بدون نیاز به اپلیکیشن یا نرم‌افزار تلگرام می‌توانید مطالب را مرور کنید. چرا از لفظ «بخشی از مطالب» استفاده کردیم؟ به دلیل آنکه در این لینک، تنها و تنها پیام‌هایی نمایش داده می‌شوند که به‌صورت ویدیو مسیج در کانال ارسال شده باشند. بنابراین Telescope به‌نوعی تفکیک‌کننده‌ی ویدیو مسیج‌ها، از پست‌های عادی تلگرام است که به‌صورت یک وب‌سایت‌ و لینک مستقل قابل استفاده خواهد بود. می توانید نمونه‌ی آزمایشی این قابلیت را در لینک Telesco.pe/myzoomit123 مشاهده کنید.

اگرچه ممکن است وب‌سایت‌ تلسکوپ و قابلیت‌های آن برای کاربران شخصی یا کانال‌های تفریحی چندان کاربردی نباشد؛ اما برخی کانال‌ها، همچون کانال‌های شخصی افراد مشهور (برای پیام‌های ویدیویی) یا کانال‌هایی که در رابطه با گردشگری یا ارائه‌ی گزارش‌های تصویری فعالیت دارند، می‌توانند استفاده‌ی فراوانی از این ویژگی و وب‌سایت کنند؛ چرا که به دلیل عدم نیاز نمایش این فایل‌ها به اپلیکیشن یا نرم افزار تلگرام، می‌توانند بازدید بیشتری کسب کنند و به‌سادگی در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شوند. 


Instant Views حالا برای تمام وب‌سایت‌ها

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

Instant Views یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های تلگرام است که به کمک آن می‌توانید بدون نیاز به یک مرورگر وب، وب‌سایت‌های منتخب را (همچون لینک‌های وب‌سایت‌ تلگراف) در قالبی سبک و با سرعتی بالا مشاهده کنید. این ویژگی تاکنون تنها در اختیار بعضی وب‌سایت‌های خاص بود؛ اما حالا تلگرام پلت‌فرم Instant Views را منتشر کرده است که به کمک آن هر شخصی می‌تواند وب‌سایت خود (یا حتی وب سایتی که مالکیتی روی آن ندارد) را برای نمایش در حالت Instant Views آماده‌سازی کند. به گفته تلگرام این امر هیچ نیازی به تغییر در وب‌سایت ندارد و کافی است که با استفاده از پلت‌فرم Instant Views یک template برای سایت یا لینک مورد نظر طراحی کند که البته برای این امر نیاز به کمی دانش در زبان HTML خواهید داشت. توضیحات تکمیلی برای سازگار کردن سایت با Instant Views

مسابقه 200 هزار دلاری تلگرام برای طراحان تمپلیت:

تلگرام مسابقه ای با مجموع جایزه 200 هزار دلار ( تا تاریخ 18 June ) تدارک دیده است که پیرو آن پیشنهاد داده است که کاربران برای حالت نمایش Instant View سایت ها، تمپلیت طراحی کنند. اولین نفری که تمپلیت یکی از این سایت ها را به شکل کاملا صحیح و اجرایی طراحی کند 50 الی 100 دلار و به هرکسی که بهترین را (انتخاب نهایی تلگرام برای نمایش حالت Instant View بر اساس بازخوردها و نظر تیم کارشناسی خود) آماده سازی کرده باشد نیز 10 هزار دلار جایزه داده می شود. وب سایت زومیت نیز در این لیست وجود دارد و شما می توانید هر سایت دیگری که دوست داشتید را نیز به این لیست اضافه کنید و برای آن Instant View طراحی کنید. اطلاع از لیست سایت های موجود، اضافه کردن سایت جدید و نحوه شرکت در مسابقه

شخصی سازی نمایش:

تغییر دیگری که در نسخه جدید شاهد هستیم امکان شخصی‌سازی مطالب نمایش داده شده در Instant Views است. از این پس می‌توانید رنگ زمینه را روشن، تاریک، خاکستری، قهوه‌ای و‌... کنید و همچنین سایز و فونت نوشته‌ها را تغییر دهید. علاوه بر این امکان انتخاب و کپی بخش دلخواه از متن موجود در Instant Views نیز مهیا شده است که به کمک آن می‌توانید بخش‌های مورد نظرتان از یک Instant Views را کپی کنید یا مستقیما به اشتراک بگذارید.

 


Payments for Bots: پرداخت آنلاین توسط ربات‌ها

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

چهارمین ویژگی اضافه‌شده به تلگرام مربوط به Payments for Bots است. مدت‌ها بود که زمزمه‌ی اضافه شدن امکان پرداخت آنلاین به ربات‌های تلگرام شنیده می‌شد و سرانجام در این نسخه، این امکان در اختیار کاربران قرار گرفته است تا بتوانند ربات‌های خود را به ویژگی پرداخت آنلاین مجهز کنند. احتمالا پیش از این کانال‌های فروشگاهی مختلفی را مشاهده کرده‌اید که محصولات خود را در یک ربات تلگرامی در اختیار شما قرار می‌دهند. توسط این ربات‌ها می‌توانستید محصولات را در دسته‌بندی‌های مختلف مشاهده کنید و با لمس گزینه‌ی خرید، لینک پرداخت آنلاین را دریافت کنید تا با لمس آن و مراجعه به وب‌سایت‌ بانکی مورد نظر، هزینه را پرداخت کنید. از این پس اما به لطف Payments for Bots می‌توانید بدون نیاز به لینک‌های مجزا یا خروج از محیط تلگرام، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید و پرداخت را در همان بخش انجام دهید. برای امتحان کردن این ویژگی توسط یک ربات آزمایشی به ShopBot@ و برای استفاده حقیقی از آن و کمک مالی به تلگرام به TelegramDonate@ مراجعه کنید.

آپدیت تلگرام: ویدیو مسیج، سایت تلسکوپ، پرداخت از طریق ربات و پلت فرم Instant Views

این ویژگی فعلا برای کارت‌های بانکی بین‌المللی قابل استفاده است و تلگرام وعده داده است که به زودی در بسیاری از سیستم‌های پرداختی دیگر آماده به کار خواهد شد. با این حال مشخص نیست که آیا امکان استفاده از آن برای کارت‌های بانکی ایران نیز در آینده قابل استفاده خواهد شد یا خیر. بنابراین می‌تواند گفت که حداقل در حال حاضر، این ویژگی کاربرد چندانی برای کاربران ایرانی نخواهد داشت. تلگرام به شکل جدی تأکید کرده است که هیچگونه کمیسیون یا منفعتی از این پرداخت‌ها نخواهد داشت و همچنین هیچ اطلاعاتی از کارت‌های بانکی واردشده را ذخیره نخواهد کرد؛ اما با این حال احتمالا این تیم به زمان قابل توجهی برای جلب اعتماد کاربران خود برای پرداخت از این طریق نیاز خواهد داشت. تلگرام در پایان اشاره کرده است که با دقت و توجه زیادی بر این ویژگی نظارت خواهد کرد و ربات‌های متخلف را حذف، و به ربات‌های قابل اعتماد «نشان» اعطا می‌کند. توضیحات تکمیلی برای برنامه نویسان ربات‌ها.

دانلود به‌روزرسانی

اندروید (پلی‌استور)  |   آی‌او‌اس (اپ‌استور)

منبع: زومیت