بعد از مدت‌ها انتظار نسخه ۳.۱۸ تلگرام و تماس صوتی از راه رسیدند و امکان برقراری تماس صوتی در تلگرام به‌طور رسمی به این اپلیکیشن اضافه شد. البته برای دانلود این بروزرسانی چندان عجله نکنید؛ چراکه در حال حاضر این امکان تنها برای کشورهای غرب اروپا در دسترس است و مابقی کاربران از جمله کاربران ایرانی باید چند روزی منتظر فعال شدن این ویژگی باشند که البته با توجه به آنکه بیش از نیمی از کاربران این اپلیکیشن را افراد ایرانی تشکیل داده‌اند، شاید انتظار می‌رفت که این ویژگی به محض انتشار برای کاربران ایرانی نیز در دسترس باشد.

در هر صورت، شما هم اکنون می‌توانید با مراجعه به اپ‌استور یا پلی‌استور تلگرام خود را به نسخه‌ی ۳.۱۸ آپدیت کنید؛ اما فعلا خبری از تماس صوتی نخواهد بود و تنها تغییری که مشاهده خواهید کرد، امکان فشرده سازی ویدیو در هنگام ارسال خواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با جزییات این بروزرسانی بیشتر آشنا کنیم.

تماس صوتی

هر آنچه باید درمورد آپدیت جدید تلگرام موبایل نسخه 3.18 بدانید

برقراری تماس صوتی بسیار ساده و خلاصه طراحی شده است. برخلاف اپلیکیشن‌های مشابه که یک گزینه مخصوص تماس به نوار بالای چت اضافه می‌کنند؛ تلگرام خلوت بودن نوار اصلی را ترجیح داده و گزینه Call را به منوی سه‌نقطه و پروفایل افراد منتقل کرده است. کافی است گزینه‌ی Call را انتخاب کنید تا تماس صوتی به‌سرعت برقرار شود. در صورتی که فرد مورد نظر تلگرام خود را آپدیت نکرده باشد، پیغامی مبنی بر آپدیت نبودن تلگرام او و عدم امکان برقراری تماس به شما نمایش داده خواهد شد. بعد از آنکه مکالمه برقرار می‌شود، ۳ آیکون به صفحه اضافه خواهد شد. توسط آیکون اول می‌توانید صدای میکروفون را قطع کنید. توسط آیکون دوم می‌توانید صدای شخص مقابل را به بلندگو انتقال دهید و توسط آیکون سوم نیز می‌توانید در حین گفتگو به صفحه‌ی چت بازگردید.

نکته‌ی جالبی که در این بخش وجود دارد، نظرسنجی تلگرام درباره کیفیت تماس صوتی بعد از پایان یافتن آن است. شما می‌توانید بنا به رضایت یا عدم رضایت خود از کیفیت یا سرعت رد و بدل شدن صدا، از ۱ تا ۵ ستاره به مکالمه‌ی خود امتیاز دهید تا تلگرام قادر به کنترل کیفی خدمات صوتی خود در آینده باشد.

امنیت

هر آنچه باید درمورد آپدیت جدید تلگرام موبایل نسخه 3.18 بدانید

رمزنگاری محبوب و ایمن end-to-end که پیش از این در سکرت چت‌های تلگرام به کار رفته بود، در مکالمات صوتی این اپلیکیشن نیز حضور خواهد داشت و باعث ایمن‌سازی مکالمات صوتی شما خواهد شد؛ به‌طوری که حتی سازندگان برنامه نیز قادر به شنود صحبت‌های شما نخواهند بود. تلگرام برای آنکه شما را از برقرار بودن امنیت مطمئن کند، شیوه‌ی جالبی در پیش گرفته است. این اپلیکیشن کدهای پیچیده و رمزنگاری‌شده را در قالب ۴ اموجی به کاربر نشان می‌دهد تا درک و بررسی آن برای کاربران ساده و سریع باشد. در صورتی که این ۴ اموجی در گوشی مبدأ و مقصد یکسان باشند، امنیت مکالمه برقرار است و می‌توانید با خیالی آسوده مکالمه‌ی خود را به انجام برسانید.

 سرعت، کیفیت و کنترل هوشمند

سرعت و کیفیت تماس صوتی تلگرام به لطف استفاده از کانکشن peer-to-peer بسیار بالا و شفاف خواهد بود. در صورتی که بنا به هر دلیلی این کانکشن پایدار نباشد، تلگرام نزدیک‌ترین سرور به شما را انتخاب می‌کند تا رد و بدل شدن دیتای تماس، کمترین زمان ممکن را برای شما داشته باشد. همچنین تلگرام به‌صورت هوشمند اطلاعات فنی مکالمات شما را همچون سرعت شبکه، پینگ و‌... تحت نظر خواهد گرفت تا به مرور زمان، خود را با شرایط اینترنت شما وفق دهد و در تماس‌های آینده سرعت و کیفیت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.

کنترل کامل روی تماس صوتی

هر آنچه باید درمورد آپدیت جدید تلگرام موبایل نسخه 3.18 بدانید

خوشبختانه تلگرام به فکر آزادی انتخاب کاربران خود بوده و ویژگی تماس صوتی را به آن‌ها تحمیل نکرده است. هر کاربر می‌تواند در صورت عدم نیاز به این ویژگی یا بنا هر دلیل دیگری، امکان برقراری تماس را به مخاطبین خود محدود یا به‌طور کامل خاموش کند. به این معنا که می‌توانید با مشخص کردن افرادی که اجازه‌ی تماس گرفتن با شما را دارند یا حتی غیرفعال کردن کامل این ویژگی، از مزاحمت‌های احتمالی افراد ناشناس در امان بمانید.

در رابطه با کیفیت و مصرف دیتای تماس‌های صوتی نیز تلگرام اشاره کرده است که کیفیت صدا در تماس صوتی به‌صورت هوشمند و بر اساس سرعت اینترنت شما تعیین خواهد شد تا با عملکردی مانند سایت‌های پخش ویدیوی آنلاین، امکان تماس بدون وقفه و تأخیر میسر شود. در رابطه با حجم مصرفی نیز اگر احساس می‌کنید مصرف دیتای تماس‌ها زیاد است، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات تلگرام و بخش Use Less Data کیفیت مکالمه و در نتیجه حجم مصرفی را کاهش دهید.

فشرده سازی ویدیو

هر آنچه باید درمورد آپدیت جدید تلگرام موبایل نسخه 3.18 بدانید

دومین امکانی که در نسخه ۳.۱۸ به تلگرام اضافه شده است، امکان فشرده‌ سازی ویدیو قبل از ارسال است که امری بسیار کاربردی و مورد انتظار بود. پیش از این زمانی که قصد ارسال یک ویدیو را داشتید، تلگرام به‌صورت خودکار حجم آن را پایین می‌آورد که این موضوع در موارد بسیاری باعث تار شدن کیفیت ویدیو می‌شد. از امروز می‌توانید ویدیوهای خود را در رزولوشن‌های مختلف ارسال کنید تا کیفیت و حجم نهایی، به میزان دلخواه شما باشد.

برای دانلود نسخه ۳.۱۸ تلگرام می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، تماس صوتی در حال حاضر برای ایران در دسترس نیست؛ اما به‌محض عمومی شدن تماس صوتی، گزینه تماس به‌صورت خودکار به اپلیکیشن شما اضافه خواهد شد.

دانلود نسخه اندروید از پلی استور | دانلود نسخه آی او اس

منبع: زومیت